سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
شهرستان مشگین شهر

آب های معدنی شهرستان مشگین شهر

آبگرم شابیل

آبگرم شابیل، در بلندی پیش کوههای سبلان قرارگرفته است. آب از زیر تپه‌ای بیرون می‌آید و در حوض بزرگی می ریزد. این آب، گرمابه شاهسون‌هایی است، که در پیرامون آن به سر می‌برند، در کنار آب شابیل ، چشمه کوچک ترش مزه‌ای وجود دارد، که اسید کربنیک دارد. این آب را برای دردپا و کمر درد سودمند دانسته‌اند.

 ایلاندو سویی

چشمه ایلاندو سویی/ آب ایلان دو/ دودو، در ته دره‌ای، در جنوب مشکین‌شهر قرار دارد. آب چشمه از سوراخهای بین صخره‌ها، از دو شکاف بیرون می‌ریزد. یکی آب گرم 37 درجه و دیگری آب خنک است. این آب، املاحی دارد، که صابون  کف نمی‌کند.

معروف است چشمه ایلاندو به اندازه‌ای شفابخش است، که مارهای ساوالان برای درمان زخم‌هایشان، به سوی چشمه آمده و خود را در آب آن انداخته و شناکنان باز می‌گردند.

آبدهی این چشمه در حدود 3 لیتر در ثانیه بوده و در ردیف آبهای معدنی کلروسولفاته و بی‌کربناته گازدار گرم است. با در نظر گرفتن یکسان بودن هدایت الکتریکی، « PH» و درجه حرارت آب در حوض ایلاندو یکی است.

درجه حرارت آب در سرچشمه با کاغذ اندیکاتور و اونیورسال 6، هدایت الکتریکی آب در سرچشمه برای 20 درجه حرارت، 1 هزار و 900 و به رنگ زلال و بیرنگ و بدون بو بوده، مزه‌اش کمی شور و گیرنده است.

چشمه قینرجه

چشمه معدنی قینرجه/ چشمه جوشان در باختر چشمه موئیل، در سوی راست بستر رود کوچک قینرجه‌چای قرارگرفته و آب آن بسیارگرم و سوزان است. آب گرم این چشمه، تخم مرغ را در 3 دقیقه می‌پزد. برای جلوگیری از خطر آب جوشان، برروی سرچشمه آن ،شبکه فلزی کار گذاشته‌اند. برای این که از حرارت آب کم کرده تا قابل شنا کردن و حمام گرفتن باشد، باریکه‌ای از آب چشمه را با رود سرد سبلان آمیخته و در استخری جمع می‌کنند. این آب 2 یا 3 چشمه دارد و بانوان شاهسون برای شستن پوشاک، کنار آن گرد می‌آیند. آب پس از خروج از زمین، پس از چند متر به رودخانه می‌ریزد و آثار اکسید آهن در سطح پراکندگی جریان آب دیده می‌شود. روی این رسوبها ، آلگو باکتری سیانو فیسه رشد کرده‌اند.

آبدهی چشمه قینرجه در حدود 10 لیتر درثانیه است. این آب در ردیف آبهای کلروره، هیپوتونیک گازدار و خیلی گرم است.

چشمه آب زلال، بی‌رنگ و بی بو و اندکی شور است. درجه حرارت آب قینرجه 80 درجه، بلندی محل چشمه از سطح دریا،1 هزارو 990 متر، «PH» در سرچشمه 6/6 و هدایت الکتریکی آن ، 6 هزار و 300 گازکربنیک آزاد در سرچشمه 29 میلی‌گرم است.

 قوتورسویی

چشمه قوتورسویی/ آب جرب، در 60 کیلومتری جاده اردبیل - مشکین شهر، در 24 کیلومتری روستای لاهرود قراردارد و بلندی چشمه از سطح دریا 2 هزار و 300 متر است.

آب این چشمه از زیرکوه سبز رنگی سرشناس به گوگردلی داغ/ کوه گوگرد خارج می‌شود. همان کوه کبریت، که در افسانه‌های جادویی گفته‌اند و از چند کیلومتر مانده به این محل ، بوی گوگرد و هیدروژن سولفوره در هوا پخش است. مردم از شستن پوشاک در آب معدنی قوتورسویی خودداری کرده، می‌گویند لباس سوراخ می‌شود. آب چشمه پس از خروج از زمین و گذشتن از کانالی، حوض کم ژرفایی را بوجود می‌آورد، که پیرامون آن با سنگ پوشیده است.

مردم در آن حمام می‌گیرند. درجه حرارت آب درحوض و نزدیک سرچشمه 41 درجه و هدایت الکتریکی آب برای 20 درجه حرارت 1 هزارو 700 می‌باشد. این آب در ردیف آبهای معدنی سولفانه کلسیک و گوگرد خیلی گرم است، که آثار اسید سولفوریک آزاد دارد.

ملک سویی

چشمه ملک/ ملک‌سویی ، بالاتر از موئیل قرار گرفته و استخری در حدود 4 مترمربع و ژرفای 10 سانتیمتر دارد. آب را با ظرفی برداشته و خود را می‌شویند. آب این چشمه برای درمان رماتیسم و درد دست و پا کاربرد دارد.

 موئیل سویی

چشمه موئیل‌سویی، در روستای موئیل، در 2.5 کیلومتری دو راهی آب معدنی ایلاندو قراردارد. این آب در مسیر خود، ته نشستی از مس برجای می‌گذارد. پیرامون حوض را دیوار کشیده‌اند. آب این چشمه، گرمتراز چشمه شابیل بوده، روزها مردان حمام می‌کنند و شبها بانوان از آن استفاده می نمایند.

آبدهی چشمه در حدود 2 لیتر در ثانیه بوده و در ردیف آبهای معدنی سولفاته‌کلسیک و آهن‌دار گرم است. درجه حرارت آب در سرچشمه 46 درجه ، بلندی چشمه از سطح دریا 2 هزار و 90 متر، « PH » آب در سرچشمه 4.5 ، هدایت الکتریکی آن برای 20 درجه حرارت ، 1 هزار، بیرنگ و زلال بوده، بو ندارد و کمی شور است.

 




موضوع مطلب :


چهارشنبه 86 اسفند 8 :: 1:21 عصر ::  نویسنده : داود مینایی

درباره وبلاگ

((مشگین شهر دیار عاشقان طبیعت)) لطفا بالینک کردن و نظرات و پیشنهادهای خود مارا یاری فرمایید.
آرشیو وبلاگ
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 13
بازدید دیروز: 11
کل بازدیدها: 269098

دریافت همین آهنگ
آموزش نو (تولید محتوای الکترونیکی،هوشمندسازی،دانلود )