سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
شهرستان مشگین شهر

آثار تاریخی: سنگ نبشته شاپور دوم ساسانی _ بقعه شیخ حیدر _ قلعه قهقهه _ قلعه ارشق _ کهنه قلعه _ مقبره سید جعفر _ مقبره سید سلیمان _ کاروانسراهای قانلی بلاغ، رضی و نقدی _ قلعه قشلاق زاخور _ دیو قالاسی _ قلعه بربر _ منطقه باستانی شهریری _ غارها و تپه های تاریخی و ... چشمه های معدنی مشکین شهر شهرستان مشکین شهر یکی از زیباترین و با صفاترین شهرهای استان اردبیل است. این شهرستان در 98 کیلومتری غرب شهرستان اردبیل واقع شده است. مشکین شهر به جهت واقع شدن در دامنه پر برکت و حاصل خیز سبلا ن، از طبیعتی زیبا و دلنشین و آب و هوایی خنک و آب های معدنی فراوان برخوردار است. این شهرستان دارای نه دهنه چشمه معدنی است که به فاصله تقریبی 25الی 45 کیلومتری از مشکین شهر قرار دارند. این چشمه های معدنی عبارت اند از: 1) چشمه قیزجه مشگین شهر 2) چشمه آبگرم قوتورسوئی لا هرود 3) چشمه ایلا ندو 4) چشمه آبگرم شابیل 5) چشمه دوبدو (دودو) 6) چشمه آبگرم موئیل 7) چشمه قوتورسوئی موئیل 8) چشمه آق سو مشگین شهر 9) چشمه ملک سوئی

چشمه قیزجه مشگین شهر این چشمه در جنوب مشگین شهر و به فاصله تقریبی 15 کیلومتری آن واقع شده است. به سبب گرمای زیاد، آب چشمه رابا مقداری آب سرد رودخانه می آمیزند و در حوضچه ای برای استحمام مورد استفاده قرار می دهند. آب چشمه در ردیف آب های معدنی کلرورسدیک یا کلرور هیپوتونیک و گازدار و خیلی گرم و داغ است. استفاده از این آب برای درمان لنفاتیسم، راشی تیسم، بیماری های زنانه، روماتیسم های مزمن سودمند است و نیز صفرا آور و زیاد کننده ترشحات دهان و معدی است. به خاطر دمای بالا ی آب چشمه، به عنوان تسکین دهنده، ضدتورم، ضد درد، تسهیل کننده عمل تنفس و اتساع عروق سطحی بدن مورد استفاده قرار می گیرد.

چشمه قوتور سوئی این چشمه یکی از مشهورترین چشمه های مشگین شهر و دامنه سرسبز سبلا ن است که در 25 کیلومتری جنوب لا هرود و 45 کیلومتری جنوب مشگین شهر واقع شده است. درجه حرارت آب در حوض و نزدیک مظهر چشمه، 53 درجه است. آب این چشمه، در گروه آب های معدنی سولفاته کلسیک و سدیک و گوگرددار گرم قرار دارد. این چشمه در درمان بیماری های روماتیسمی و پوستی مورد استفاده قرار می گیرد. آب این چشمه روی بیماری های مجاری تنفسی، برونشیت های مزمن همراه یا بدون آسم، سرفه های تشنجی، تشنجهای عضلا نی، جوش های بدن و آماس و دردهای مفصلی اثر مفید و موثر دارد.

چشمه ایلا ندو در فاصله 17 کیلومتری جنوب مشگین شهر از زمین می جوشد. آب چشمه ایلا ندو از نوع آب های معدنی کلر و سولفاته بیکربناته کلسیک گازدار و گرم است. به خاطر دمای بالا ی آب، تسکین دهنده دردهای عمومی بدن و تقویت کننده حالت عمومی بدن و نیز تمدد اعصاب است و نیز به موجب داشتن بیکربنات و سولفات می توان از آن برای درمان بیماری های جلدی، دردهای روماتیسمی مزمن، بیماری های تنفسی و گوارشی، بیماری های زنانگی استفاده کرد.

چشمه آبگرم شابیل این چشمه در 24 کیلومتری شهر لا هرود و در چند کیلومتری آبگرم قوتور سوئی و در پای تپه ای واقع شده است. دمای آب ولرم است. ظاهر آب زلال، کمی ترش مزه، بی رنگ و نیز کمی بودار است. آب این چشمه، در ردیف آب های معدنی اسید بیکربنات یا بیکربناته سدیک قرار دارد. به خاطر وجود مقدار زیادی اسید کربنیک، از آب آن برای درمان بیماری های حرکتی، عصبی (درمان پادرد و کمر درد) استفاده می شود.

تاریخچه

از نظر تاریخی مشگین شهر با داشتن بیش از 420 محوطه تاریخی و باستانی و اماکن متبرکه یکی از شهرستان های مهم استان اردبیل می باشد و میتوان به اغراق ادعا کرد که در آذربایجان از نظر اماکن باستانی و تاریخی کمتر منطقه ای به پای خیاو و یا مشگین شهر می رسد.

به روایاتی نام قدیم مشگین شهر اورامی و یا وراوی محل تولد سعد الدین وراوینی دانشمند و مترجم مرزبان نامه در قرن ششم هجری قمری بوده است.

سرزمین مشگین شهر که از نظر فرهنگی می تواند در حد یک ایالت در جهان باستان شناسی مطرح گردد که به احتمال فراوان در گذشته های دور با فلات اردبیل و مناطق مغان و ارسباران تشکیل سرزمین واحدی را می داده که چنین منطقه وسیع, پرنعمت و بابرکت از دیر باز می توانسته نیاز بسیاری از اقوام گله دار را که همیشه در حال کوچ ییلاق و قشلاق میباشند, برآورد. و چه سندی گویاتر از وجود بسیار سودمند عشایر غیور ائل سون(شاهسون) می باشد که در طول تاریخ جولانگاهشان دامنه های سرسبز و خرم سبلان بوده است و هنوز هم میعادگاهشان خیاو و ییلاق های باصفای سبلان می باشد.




موضوع مطلب :


سه شنبه 87 آذر 26 :: 9:47 عصر ::  نویسنده : داود مینایی

درباره وبلاگ

((مشگین شهر دیار عاشقان طبیعت)) لطفا بالینک کردن و نظرات و پیشنهادهای خود مارا یاری فرمایید.
آرشیو وبلاگ
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 10
بازدید دیروز: 27
کل بازدیدها: 268900

دریافت همین آهنگ
آموزش نو (تولید محتوای الکترونیکی،هوشمندسازی،دانلود )