سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
شهرستان مشگین شهر

داشلی تپه در روستای بلوس

از دیگر آثار تاریخی و باستانی دهستان مشکین غربی - بخش مرکزی : تپه مدوری به نام «داشلی تپه» در شمال روستای بلوس و شرق روستای جمالو می‌باشد که محل مورد نظر حدود سی وپنج سال پیش دارای خرابه‌های ساختمانی بوده و تنورهای نان‌پزی در بالای آن وجود داشته است. درسالهای اخیر در حین آبیاری بالای تپه در قسمت غرب آن به سمت جمالو مجرایی باز شده بود و کسانی که به داخل آن رفته بودند می‌گویند مجرا به سالن 18 متری ختم می‌شود که از سالن مذکور راههای ورودی به شش اطاق حدود 4×3 متری محدود و در ته سالن، مجرای مدوری می‌باشد که در آن دو اطاق دو طبعه وجود دارد و آثار کلنگ در دیواره‌ها دیده می‌شود و نورگیری به صورت چاه مارپیچی در ته سالن و نیز نورگیر دیگری در بالای یکی از اطاقها قراردارد که به احتمال زیاد این مکان زندان فرمانروایان بوده است. باتوجه به ضخامت و حجم خاک کنده شده که جنس آن از خاک ‌رس است و به صورت گنبدی کنده شده است گمان می‌رود که محل سکونتهای دیگری هم در زیر تپه وجود داشته باشد لازم به ذکر است که دلیل زندان بودن این تپه آن است که در سالهای اخیر در اثر شخم زدن زمین به وسیله تراکتور، سرهای بدون بدن در کنار تپه نمایان شده است که در محل مذکور زندانیان را به صورت انباشته دفن می‌کردند که در مواقع لزوم به فرمانروا یا پادشاه یا فرمانده نشان بدهند و بدنها را به خاطر بوی تعفن آن احتمالا به چاه می‌انداختند‌.

از محل مذکور خمره‌ها و سفالهایی حاوی پودر سفید رنگ به دست آمده که توسط کودکان روستایی و چوپانان شکسته شده و چون مردم اطلاعاتی نداشتند به احتمال زیاد پودر نقره یا کلرید طلا و یا احتمالا غذایی برای مردگان بوده است. از بالای این تپه با چشم غیر مسطح میتوان قلعه نقدوز و ارشق و ایلانلی داغ را دید.

تپة قنبر

این تپه در شمال قریة انار مشگین شهر و در یک کیلومتری جاده مشگین‌شهر- اردبیل واقع شده است و به هزاره اول پیش از میلاد مربوط میشود. این تپه به شماره 635 در فهرست میراث فرهنگی ثبت گردیده است.

 




موضوع مطلب :


چهارشنبه 86 اسفند 8 :: 1:11 عصر ::  نویسنده : داود مینایی

درباره وبلاگ

((مشگین شهر دیار عاشقان طبیعت)) لطفا بالینک کردن و نظرات و پیشنهادهای خود مارا یاری فرمایید.
آرشیو وبلاگ
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 22
بازدید دیروز: 24
کل بازدیدها: 269456

دریافت همین آهنگ
آموزش نو (تولید محتوای الکترونیکی،هوشمندسازی،دانلود )