سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
شهرستان مشگین شهر

منابع آب سبلان

کوه سبلان یکی از مهمترین کانونهای دائمی آبهای ایران و آذربایجان است، که به علت قرار گرفتن در مسیر بادهای شمال و مدیترانه و خزر و بادهای محلی بیشترین ابرها را جلب کرده و نزدیک به 8 ماه بارندگی در این کوهستان ادامه دارد. حد متوسط بارندگی در ارتفاعات سبلان بیش از 500 میلیمتر بوده و در بلندیهای 400 متر به بالا ، برفهای دائمی وجود داشته و یخها و برفهای دائمی تا سال بعد در این کوهستان باقی می‌مانند.

سبلان قسمت اعظم منابع آب زیرزمینی و سطحی شهرستانهای سراب ، اردبیل و مشکین شهر را تامین میکند. میانگین بارندگی در دشتهای آبریز سبلان در شهرهای یاد شده در حدود 380 تا 400 میلیمتر در سال است.

در فصل زمستان در ارتفاعات سبلان حداقل درجه حرارت به 40- درجه و در تابستان به 25+ می رسد. در رابطه با سبلان حداقل درجه حرارت شهرهای تابعه آن در زمستان به 32- درجه و در تابستان به 32+ درجه میرسد.

بالاترین تبخیر سالانه در دشت اردبیل با میانگین 1300 میلیمتر در سال است.آب یکی از منابع لایزال طبیعت زیبای سبلان است. این منبع طبیعی و خدادادی را باید اساس کلیه مسائل معیشت انسانها در این منطقه دانست که بوسیله این کوهستان تامین میگردد.

سبلان منشا پرآبترین و مهمترین رودهای شمال آذربایجان است که در اثر ذوب برفهای سنگین و بارانهای مداوم به سوی دریاچه ارومیه و رود مرزی ارس و سرانجام دریای خزر جریان دارند.

رودخانه جاریه از شمال آذربایجان به سوی آبگیر دریای خزر و رود ارس مسافت چندانی را طی نمی‌کنند و در کوتاهترین فاصله وارد آبگیر خود می‌شوند ولی مسافت آبهای سبلان تا دریاچه ارومیه تقریبا طولانی است.

آبهای سبلان در حوضه آبگیر رود ارس  و دریای خزر پرآب ولی فصلی یا اتفاقی بوده و تعداد معدودی رودخانه دائمی دارد.

سبلان در قلمرو خود دشتهای حاصلخیز و آبادی را دارد که از آبهای آن سیراب میشوند مثل: دشت اردبیل ، دشت سراب ، دشت مشکین شهر

 




موضوع مطلب :


چهارشنبه 86 اسفند 8 :: 12:59 عصر ::  نویسنده : داود مینایی

درباره وبلاگ

((مشگین شهر دیار عاشقان طبیعت)) لطفا بالینک کردن و نظرات و پیشنهادهای خود مارا یاری فرمایید.
آرشیو وبلاگ
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 18
بازدید دیروز: 24
کل بازدیدها: 269452

دریافت همین آهنگ
آموزش نو (تولید محتوای الکترونیکی،هوشمندسازی،دانلود )