سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
شهرستان مشگین شهر

غار لاهرود

درغرب لاهرود دره معصوم خان واقع شده است. در سراشیبی این دره غارهایی وجود دارد که قدمت آن به ماقبل تاریخ برمی‌گردد و روی این غارها را صخره‌های سنگی پوشانیده است. در پایین این غارها چشمه‌های متعددی وجوددارد که این چشمه‌ها نقش حیاتی برای بومیان این منطقه بوده است. این چشمه‌ها احتمالا به دریاچه زیر غار منتهی میشود .

پرسشهایی که از مسن‌ترین افراد محل صورت گرفته بیانگر این است که از داخل این غارها تونلهای زیرزمینی به داخل دره راه داشته است. برروی صخره‌های سنگی این غار خانه‌های روستایی احداث شده است. حتی سوراخهایی از داخل غار به حیاط این خانه‌ها راه داشته است که بر روی آن راه، سنگ بزرگی را گذاشته بودند و دوره‌های داخل غار از آنجا به بیرون راه می یافت. در درون غار تنور وآخورهایی نیز وجود داشت که در یک زمانی دزدان غیربومی در داخل آن زندگی میکردند و حتی کردان تبعیدی در زمان رضاخان نیز در داخل این غار احشامشان را نگهداری میکردند. درحال حاضر چشمه‌هایی که از زیر غارهای ما قبل تاریخ سرازیر میشوند نماد لاهرودند و مردم این منطقه علاقه وافری به آنها دارند.

زمین منطقه چشمه‌های پایین غار از لایه‌های فشرده و یکپارچه تشکیل شده است، به نظر می‌رسد جنس این لایه‌ها از ماسه فشرده باشد. این غارها در دل صخره‌های یکپارچه حفر شده است و در یک لحظه انسان را به دل قرون واعصار می‌برند. البته متاسفانه بر اثر عوامل مختلف طبیعی در گذر زمان صدماتی به این غار وارد شده است ولی زندگی در غارها، بومیان قدیم لاهرود را تاحدی از حوادث و ناگواریهایی که در طول تاریخ، مردم سایر روستاهای مشگینشهر را مکررا تهدید میکرد مصون داشته بود.

درشمال شهر لاهرود به فاصله یک کیلومتری آن در بالای تپه‌ای به وسعت چندین هکتار در فاصله‌های حدود پنجاه متری از همدیگر سه مقبره سنگی اوغوز به ابعاد 4×3 متر وجود دارد که متاسفانه هرسه تای آن را حفاران غیر مجاز کاویده‌اند و تنها سنگهای تراش شده آن باقی مانده است.

 




موضوع مطلب :


چهارشنبه 86 اسفند 8 :: 1:10 عصر ::  نویسنده : داود مینایی

درباره وبلاگ

((مشگین شهر دیار عاشقان طبیعت)) لطفا بالینک کردن و نظرات و پیشنهادهای خود مارا یاری فرمایید.
آرشیو وبلاگ
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 3
بازدید دیروز: 34
کل بازدیدها: 268981

دریافت همین آهنگ
آموزش نو (تولید محتوای الکترونیکی،هوشمندسازی،دانلود )